Dat hoge water in de rivieren had ook invloed op de kanalen in Friesland. Maar ons land was goed voorbereid, en op enkele uitzonderingen na - altijd een te veel - behielden wij "droge voeten". Ook in onze vertrekhaven was het water hoger dan normaal.
Onze medewerkers gingen dan ook regelmatig richting de haven om te kijken of de boten niet te strak waren aangemeerd. Een tweetal keren moesten de touwen inderdaad wat losser.
Daarbij werden we ook geconfronteerd met enkele winterdagen waarop de temperaturen - ook overdag - onder het vriespunt lagen.
Vandaag treedt de dooi in. Het water daalt weer, en dus zijn een tweetal zaken aan de orde. Hoe goed de boten ook winterklaar zijn gemaakt met antivries in de afsluiters, als het gaat dooien, dienen deze gecontroleerd te worden. Heeft de antivries goed gewerkt en zijn de afsluiters nog onbeschadigd? Want water in de afsluiter in plaats van voldoende antivries zet tijdens het vriezen uit, en dan kan een afsluiter, die in rechtstreeks contact staat met het vaarwater, defect raken. En als het weer gaat dooien......
Een andere zaak waar rekening mee gehouden moet worden nu het waterpeil omlaag gaat, is dat de boten nog goed aangemeerd liggen. De landvasten dienen weer op de juiste lengte vastgemaakt te worden. En zo blijven onze medewerkers zich inzetten voor het volgende vaarseizoen van 2024.