De hek- en boegschroeven zijn dus niet bestemd om het jacht te keren of van de ene plek naar de andere te verplaatsen.
Daarvoor beschikt de schipper over:
- zijn of haar crew
- de motor,
- de gashandel,
- het roer en
- bij het aan- en afmeren ook over de touwen.
Motor, gashandel en roer
Door die in combinatie met elkaar te gebruiken krijgt of houdt “de kapitein” het schip altijd daar waar hij of zij het hebben wil (hek- en boegschroeven bestonden vroeger helemaal niet).
Hek- en boegschroeven doen een groot beroep op de accu’s en zijn beveiligd tegen oververhitting.
Als de accu’s leeglopen of als de beveiliging in werking treedt zit men zonder boeg- en hekschroef. Dit kan leiden tot onverwachte en dus (zeer) gevaarlijke situaties.
Als de wind van het land af waait
Proberen de hek- en boegschroeven te gebruiken om, bij aflandige wind (wind die de boot van de wal afduwt), de boot tóch aan de wal te krijgen is sterk af te raden.
Vandaar dat wij onze gasten uitnodigen het als een schippers-uitdaging te zien om de boot, zoveel als verantwoord mogelijk is, met alleen motor, gashandel en roer te besturen en niet afhankelijk te worden van deze hulpmiddelen.