Mooie mistnevels over 't water in het mooie Overijssel

"Yachts4U: jouw ultieme metgezel voor opwindende vaarervaringen"

Reisverslag van een vaarvakantie:
"Wijntje, biertje, stukje worst, zon"

Vorig jaar hadden we al de wens om Overijssel weer een keer in te varen maar toentertijd gooide Corona roet in het eten.

Overijssel hield de bruggen dicht, en dat werkt niet best met een boot van 4,5 m hoog.
Dit jaar kon het wel dus in plaats van rechtdoor vanuit de vertrekhaven ging nu het roer over stuurboord.

Doordat we al ruim voor 16:00 uur aan boord konden waren we al vroeg in Ossenzijl. Het was ook nog eens prachtig weer, dus na een kopje thee op het voordek zijn we er nog even op uit gegaan.

Vlak naast de haven in Ossenzijl zit een fietsverhuurbedrijf, en ons geluk zette door. Een ontzettend aardige dame van de fietsverhuur rekende ons slechts een deel van de dagprijs, en het was ook nog eens niet nodig om de fietsen voor 18:00 uur terug te brengen. Als ze om 20:00 uur weer daar bij de deur neergezet zouden worden was het ook goed.
Zo hebben we nog een mooi rondje door de Weerribben gefietst.
Na een dag op het water dommelden we 's avonds lekker rozig in slaap.

Reisverslag van  Remko en Saskia Feenstra
Reisverslag van Remko en Saskia Feenstra

Foto-video-impressie van de vaartocht

Een video met foto's van de vaarvakantie in Overijssel

Mistnevels over het water in de haven

Bij het krieken van de dag is alles nog zo vredig.

's Ochtends dan vroeg wakker zijn is helemaal niet erg. Het is heerlijk om het krieken van de dag mee te maken, alles is dan nog zo vredig.
Die ochtend hingen er mooie mistnevels over het water in de haven.

Ca. 10:30 uur gooiden we de trossen los. Roer naar bakboord en zo voeren we rustig de haven uit.
In de Kalenbergergracht mag je maar 6 km/uur, maar het zou ook jammer zijn om te jakkeren door deze mooie omgeving. Zo ging het rustig maar gestaag in de richting van het Giethoornsemeer, en vanaf daar naar Blokzijl.

Mistnevels over het water
Uitzicht vanuit de salon
Roer naar bakboord

We hebben onze maritieme kunsten laten gelden

Blokzijl nog binnen varen zat er niet meer in voor de lunch. Maar niet getreurd, vlak voor de sluis kan geschut worden en da's ook geen slechte plek om op het achterdek een broodje te eten.
Het half uurtje sluitingstijd was niet lang genoeg om echt even goed te pauzeren, dus toen de sluis weer draaide zijn we doorgevaren om in het pittoreske haventje van Blokzijl direct weer aan te leggen.

Onze maritieme kunsten
We vonden een leuk plekje aan een steiger. Bijkomend voordeel, na het broodje een lekker ijsje in het dorp.
Toen het weer tijd was om te vertrekken hebben we onze maritieme kunsten even laten gelden.
Het matige windje kwam van voren dus we hebben eerst alleen de voortros los gegooid en hebben vervolgens rustig gewacht tot de boot door de wind, met de achterspring als koppel rustig met de boeg van de wal af draaide.

De boot afgemeerd

De koning te rijk op Koningsdag

Wijntje, biertje, stukje worst.

Verder richting Vollenhove zijn we op het Zwarte Meer langs de zuidelijke oever door het scheepvaartgat naar het Ganzediep gegaan waar we een plekje voor de nacht hebben gevonden.

Gratis liggen aan lage wal
Er is een strookje land langs weilanden afgezet waar we gratis mogen liggen. We lagen aan lage wal dus we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om op de wal in de luwte van de boot te gaan zitten.
Wijntje, biertje, stukje worst, nootje en de zon, de koning te rijk op Koningsdag!

Prachtig uitzicht vanaf de boot

Door een bijzondere sluis: heel apart

Op de 3e dag zijn we verder gevaren richting Kampen.

Wanneer je Kampen vanaf deze kant nadert moet je door een bijzondere sluis. De deuren van deze sluis draaien niet, maar komen uit het water omhoog en dan vaar je er onderdoor. Heel apart. Bovendien heb je, zodra je onder de deur door kunt kijken, een mooi uitzicht op Kampen.

Haven met oude, authentieke uitstraling
Kampen ligt aan de IJssel en kent verschillende havens. Wij hebben een voorkeur voor de "oude" buitenhaven. Deze haven heeft een hele oude en authentieke uitstraling.
Je vaart tussen hoge kademuren de haven in, en deze muren omzomen ook de hele haven. Nou ja, de hele haven, het is er allemaal niet zo groot. Dat draagt ook bij aan de sfeer.
Wederom een prachtige gelegenheid voor mij om m'n hart weer op te halen aan één van de leukste aspecten van het varen, manoeuvreren met de boot. Bij voorkeur met roer, wind, schroef en desnoods lijnen, maar zo mogelijk zonder boeg- en hekschroef.

Haast bestaat niet
Na een praatje gemaakt te hebben met de havenmeester zijn we het centrum ingelopen. Het is vakantie, dus haast bestaat niet.
Klaarblijkelijk mochten die dag de terrassen weer open. Het terras midden in kampen deed me wat denken aan een bijenkorf. Gespannen gezoem en nerveuze spanning rondom een centrum van tafels waar stoelen omheen gezet werden.

In de kombuis: gebakken eieren
Wij hebben het links laten liggen, ons doel was een warme bakker. Al vrij snel konden we met een vers brood en een koekje voor bij de thee terug naar de boot.
In de kombuis rook het al snel heerlijk naar gebakken eieren.

Boot- en waterrijk Kampen

Opletten dat je niet sneaky achterop gelopen
wordt door een vrachtschip

Na de lunch verder richting Zwolle.
Daarvoor moet je over de IJssel. Dat is andere koek.

De IJssel is een rivier en er staat stroming van betekenis. Ook meandert de IJssel. Dat betekent dat ze kronkelt en slingert. De stroom die er daarbij staat maakt dat bepaalde stukken, in met name de bochten, dieper of juist ondiep zijn.
Het is dus zaak goed op de tonnen te letten.

Vrachtschepen: die dingen varen snel
Daarbij moet je ook nog eens in de gaten houden dat je niet sneaky achterop gelopen wordt door een vrachtschip. Want je verwacht het niet, maar die dingen varen echt een stuk harder dan een motorkruiser, en voor je het weet zitten ze dicht achter je. Na zo'n anderhalf uur varen konden we linksaf slaan richting Zwolle.

We moesten inventief zijn
Ons plan was om in het centrum van Zwolle aan te leggen voor de nacht. Dit hebben we al eens eerder gedaan en is een echte aanrader. Maar deze keer pakte het anders uit.
De brug die ons Zwolle in moest laten werd 2 weken niet gedraaid i.v.m. onderhoud. Dus moesten we inventief zijn. We zijn een stukje de Overijsselse vecht afgevaren en vonden plek voor de nacht in een box in jachthaven Terra Nautic, wederom een gelegenheid om te manoeuvreren.

Achteruit invaren
Boxen zijn aanlegplaatsen met korte steigers haaks op een lange steiger. Je kunt er met de boeg vooruit in aanleggen, maar mooier is met de kont naar de steiger toe. Zo kun je meestal beter vanaf het gangboord van de boot af, en zo niet dan kun je vanaf het achterdek de steiger op.
Maar achteruit invaren met aan de ene kant een steiger en aan de andere kant een boot van iemand anders kan best lastig zijn.

Over de IJssel met weids uitzicht richting Zwolle

Net voordat het echt losbarstte waren we weer binnen

De dag erna was een petdag. Op zich begon het nog helemaal niet zo slecht, het was nog droog. Maar één blik op buienradar ramde alle hoop op een dag zoals de afgelopen 3 dagen uit ons hoofd.
Wij wilden nog even hardlopen en buienradar vertelde ons dat we daar nog precies genoeg tijd voor zouden hebben. We hebben ons snel omgekleed en wandelden de haven uit.
Google Maps had ons al geïnformeerd dat we gelijk linksaf op een leuk paadje terecht zouden komen. We belanden op een heel leuk dijkje die we anders nooit gezien zouden hebben.
Net voordat het echt losbarstte waren we weer binnen.

De sluisdeuren in de hemel
Na een heerlijke warme douche en ontbijt was het tijd om in actie te komen, te beginnen met het volgooien van de watertank. Die was nog ongeveer half vol, maar we lagen nu toch in een haven met een tappunt binnen handbereik, dan is het raadzaam om van de gelegenheid gebruik te maken.
Helaas waren ondertussen de sluisdeuren in de hemel al behoorlijk aan het open gaan. Beetje heen en weer lopen over de steiger kan een leuke bezigheid zijn, maar die ochtend was het toch meer heen en weer rennen om niet al te nat te worden. Maar de tank geraakte vol en daarna konden we weer verder varen.

Een nieuwe horizon
Druppels aan de buitenkant van alle ramen en de ramen beslagen aan de binnenkant, het zicht werd er niet beter op. Gelukkig zit er een ruitenwisser op de boot en kwamen we welgeteld maar 3 tegenliggers tegen. Maar we zaten droog en na een stukje varen heb je op een boot toch al snel weer een nieuwe horizon.
Begin van de middag hielden we het voor gezien.
De rest van de middag hebben we ons in onze cocon terug getrokken. Verwarming lekker aan en onderuit op de bank met boek, Netflix, teken/schildermateriaal, een bakje koffie en een glaasje Licor 43.

Een heel leuk dijkje
Gelukkig zit er een ruitenwisser op de boot

Nu een lekker zonnetje in geinig Steenwijk

's Anderdaags zijn we doorgevaren naar Steenwijk, om de dag erna weer door de Weerribben terug te varen naar Friesland.
Volgende stop, Heerenveen.
Daar waren we nog nooit met de boot geweest. In Steenwijk ook niet trouwens.

Steenwijk bleek een leuke plaats te zijn.
We vonden plek in de vaart die tot aan het centrum van Steenwijk voert. We konden alleen niet helemaal tot achter aan toe doorvaren, er ligt een loopbrug over de vaart waar we niet onder door kunnen.
Eenmaal netjes afgemeerd zijn we even Steenwijk in gewandeld. Donkere luchten waren ingeruild voor een lekker zonnetje en zoals ik al noemde,
Steenwijk is best geinig. Vooral met een lekker ijsje erbij.

Zoon en schoondochter op bezoek
Begin van de avond kwamen zoon en schoondochter aan boord.
Omdat die nog niet gegeten hadden hebben we bedacht om wat te bestellen. Daarvoor hadden we wat goodwill van de lokale cafetariamedewerker nodig maar ook daarin schoot Steenwijk geenszins tekort. De timing was perfect.
Stijn en Annelie waren net goed en wel binnen toen een puber op bezorgfiets over de kade scheurde. Na helemaal bijgepraat te zijn hebben we een leuk kaartspel gespeeld. Nog even lezen en dan shuteye, op naar de volgende mooie dag.

Netjes afgemeerd in Steenwijk
Zoon op de boot
Zoon en schoondochter kwamen aan boord

De wereld zag er alweer veel mooier uit

De volgende ochtend zag de wereld er alweer veel mooier uit.
Zodra de bakker open ging ben ik even de vaart afgelopen voor een vers broodje. Sas was ondertussen ook wakker maar onze twee lichtmatrozen lagen nog op één oor.
Een uurtje later zaten we met z'n viertjes aan het ontbijt, en rond tien uur lieten we Steenwijk weer achter ons.

Via het Steenwijkerdiep naar de Kalenbergergracht
De kortste route zou zijn over het kanaal Steenwijk-Ossenzijl. Die leidt, zoals de naam al doet vermoeden, rechtstreeks van Steenwijk naar Ossenzijl.
Maar dat is niet de mooiste route.
Daarom kozen wij voor het Steenwijkerdiep en daarna weer de Kalenbergergracht.

In klein konvooi varen
Na de lunch voeren we in een klein konvooi naar de Linthorst-Homansluis. Het is weer gelukt om op Friese hoogte te komen.
Vlak bij de thuishaven zijn we deze keer niet naar het Tjeukermeer gegaan maar rechtsaf, richting Heerenveen om daar te overnachten. We vonden plek in een klein en simpel haventje in een woonwijk.
Sas heeft heerlijk gekookt en na de warme maaltijd namen we weer afscheid van onze passagiers.

Varen naar het eiland Margjepolle in het Tjeukemeer

Varen in ons land is......
varen in een levend schilderij van Van Ruisdael

Zo kwamen we alweer aan bij de laatste volle vaardag van onze vakantie.

Ik heb het al eens eerder genoemd, wanneer je door Nederland vaart is het net alsof je in een levend schilderij van Van Ruisdael beland bent. De luchten deels blauw, deels witte wolken en soms donker en dreigend. Het water schitterend tussen intens groene weilanden. Het is prachtig. We hebben ons voorgenomen om deze laatste volle dag nog een mooi rondje te varen.

Friesland is het mooiste vaargebied
Van Heerenveen door naar de Terkaplesterpollen.
Doorsteken naar Goingarypsterpollen en dan via de Oude Weg naar de Langweerder Wielen.
Linksaf via de Scharster Rijn naar het Tjeukermeer.
Tegenover de ingang naar Joure aan het eind van de Oude Weg hebben we aangelegd om te pauzeren.
Daar beseften we dat wat ons betreft Friesland toch wel het mooiste vaargebied is.

Uitzicht op zonsondergang of zonsopkomst
Het is zo langzamerhand onze gewoonte om onze laatste nacht aan eiland Margjepolle door te brengen. Aan weerszijden van het eiland zijn mooie ligplaatsen dus je kunt altijd kiezen of je in- of uit de wind wilt liggen.
Uitzicht op de zonsondergang of de zonsopkomst? Keuze te over. Wij vonden ook nu weer een fraai plekje.

Aan alles komt een eind, zo ook aan deze vaarvakantie.
Op maandagochtend voeren we even na negenen de thuishaven weer in en leverden we met gepaste tegenzin de boot weer netjes in.
Wat was het weer lekker!

Lees meer reisverhalen van een vaarvakantie in Friesland

“Één dag op het water staat gelijk aan twee dagen aan land”, da's één van de slogans van Yachts4U.

En het klopt als een bus, wat mij betreft. Niet letterlijk natuurlijk, ik ben niet gek, nee, figuurlijk. Het is een gevoel. Doordat je steeds van horizon verandert, verandert op een dag van alles en voelt 's middags de ochtend al als lang geleden.

Yachts4U

Ook interessant:

Boot huren in Friesland
Fryslân

Friesland, watersport provincie bij uitstek!

Huren

Vaak gehoord: 'koop een boot en werk......'

Boten

Begonnen als verhuurder van een privé boot

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
Geen vaarervaring?
Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!