Decadent

Reisverslag van een vaarvakantie:
van Friesland naar Groningen en terug

Met de jaarwisseling hebben we als goed voornemen op ons genomen om dit jaar 4 keer op vakantie te gaan en een vaarvakantie hoort daar dan haast vanzelfsprekend bij.

Ons reisverslag:
Vorig jaar zijn we met de Elisa op stap geweest, deze keer doen we qua lengte van het schip weer een stapje terug en gaan we weg met de Novia. 11,5 meter lang en 4 meter breed. Een prachtig schip dat, zoals we heel decadent inmiddels gewend zijn, van alle gemakken is voorzien.

Varen van Friesland naar Overijssel en terug

Wij willen Groningen met de boot 'binnenvallen'. De route voerde ons langs Sneek en Grou naar Leeuwarden en Dokkum, en vanaf daar via het Lauwersmeer en Zoutkamp naar Groningen

Groningen binnenvallen

Friesland kris kras gezien

Voorgaande vaarvakanties hebben we Friesland kris kras gezien en zijn we ook al twee keer in Overijssel geweest.

Deze keer is het plan om Groningen vanaf boven binnen te vallen.
De route voerde ons langs Sneek en Grou naar Leeuwarden en Dokkum, en vanaf daar via het Lauwersmeer en Zoutkamp naar Groningen.
Via het Van Starkenborgkanaal kwamen we in Friesland terug.

Hartelijkheid en gastvrijheid

Motor aan, trossen los en weg

Een boot huren is nagenoeg instant vakantie voor ons.

Op vrijdag 25 april zijn we met veel hartelijkheid en gastvrijheid op de Novia ontvangen en na de nodige uitleg over de boot te hebben gekregen kon onze vakantie beginnen. Volledig volgens plan deed de zon al zijn uiterste best om onze vaarvakantie een geslaagde start te geven en bij het aan boord brengen van de spullen kon de korte broek al aan. En dan, motor aan, trossen los en weg. Heerlijk: ´s morgens vroeg na het opstaan koffie aan dek

We zijn wat vroeg in het seizoen. Voordeel daarvan is dat het nog wat rustiger op het water is. Er was genoeg bedrijvigheid maar tevens voldoende ruimte om 's avonds een plekje te vinden om aan te leggen.

Wat wil je nog meer

Luxe overnachten in de vrije natuur

Onze eerste "dag" (we zijn net een paar uur onderweg) bracht ons tot aan de Statenbocht.

Dat ligt tussen de Langweerderwielen en het Sneekermeer in.
Luxe overnachten in de vrije natuur, wat wil je nog meer.
De sterren en de wolken weerspiegelden in het water.
's Avonds komt het water tot rust en wij ook. Rust, kabbelend water, geloof maar dat wij lekker geslapen hebben aan boord.
En dan 's ochtends tijdens het douchen door het geopende patrijspoortje uitkijken over het water en de weilanden.

Verjaardag van onze vorst

Koningsdag

Over het Sneekermeer naar Grou.

Einddoel van die dag was Leeuwarden om daar Koningsdag te vieren maar in Grou hebben we aangelegd voor de lunch en om even te kijken wat het pittoreske dorpje doet aan de viering van de verjaardag van onze vorst. Mooi dorpje en een leuke sfeer.

Daarna via de staande mast route naar Leeuwarden, de prinsentuin om precies te zijn. Terwijl Grou gezellig kneuterig was, was het in Leeuwarden groot feest. Stampende muziek, kraampjes en feestende mensen. We hebben aan de rand van het centrum aangelegd om zodoende makkelijk de drukte in te kunnen maar om ons er ook van te kunnen onttrekken. We bleven hier namelijk slapen.
Prachtig onderdeel van het varen is dat je de ene nacht midden in de natuur ligt en de volgende nacht midden in de stad.

Leeuwarden in en uit

Friese meren achter ons gelaten

Leeuwarden in was al leuk, Leeuwarden uit was echt prachtig.

We hebben nu echt de grote Friese meren achter ons gelaten en voerden via onder ander Bartlehiem naar Dokkum. Je mag hier niet hard varen maar dat moet je ook niet willen. Om je heen kijken en onthaasten, lekker toch! Met de boot Novia van Yachts4U onderweg naar Groningen

Natuur, stadjes en dorpen, rust en onthaasten, allemaal componenten van een vaarvakantie.
Een andere component is manoeuvreren met de boot.
Hoewel de boot uitgerust is met een boeg- en een hekschroef is het voor ons de lol om zo veel mogelijk gebruik te maken van oude vaarkunsten. Gebruik makend van de wind(richting) en door een slimme volgorde van los gooien van de lijnen geraakten we los van de wal en voeren we de volgende dag weg richting het Lauwersmeer.

Diepteverschillen

Lauwersmeergebied

Op dit stuk kwamen we ook onze eerste sluis tegen.

yachts4u-yachtcharter-reisverslag-friesland-naar-overijssel-sluis-en-brugopening.jpg
Reisverslag Friesland naar Overijssel: sluis en brugopening varend naar het Lauwersmeergebied

Vanaf de sluis kwamen we in het Lauwersmeergebied.

Dit gebied staat naast de fraaie natuur bekent om zijn diepteverschillen.
Menigeen is er al vast komen te liggen.
Ik was blij met de kaart, de tonnen en de kaartplotter (navigatie te water) die hielpen om "de weg" te vinden.
We zijn het hele meer overgestoken naar Lauwersoog. Visje en patatje bij de visafslag. Na deze "lunch" hebben we een andere route terug gezocht.
Gezocht is op zijn plaats want we moesten echt goed kijken en oriënteren waar we langs moesten varen. Want zo heb je 4 meter water onder de kiel en je wijkt wat af en daar is voor je het weet minder dan een meter van over.
Het is voor mensen die nog nooit gevaren hebben misschien moeilijk voor te stellen maar je kunt min of meer verdwalen op zo'n groot water. Het is echter gelukt en ’s middags legden we aan in de buitenhaven van Zoutkamp.

This is living

Zoutkamp

Het heet de buitenhaven maar feitelijk lig je mooi in het hart van het dorp.

yachts4u-yachtcharter-reisverslag-friesland-naar-overijssel-zoutkamp.jpg
Reisverslag Friesland naar Overijssel: de "skyline" van Zoutkamp

Na een wandelingetje door het dorp en na het inslaan van wat proviand was het tijd om te eten en te lezen. This is living.

Spiegelglad was het water toen we de volgende morgen weg voeren.
De sluis bij Zoutkamp laat de Zoutkamper Ril overgaan in het Reitdiep, en die voerde ons al kronkelend naar Groningen. Vroeger was dit DE vaarroute naar Groningen voor de vrachtvaart en Groningen had via het Reitdiep een open verbinding met zee, met getijden en al. Dat zie je al varend ook weer terug.

De stad rond

Groningen

Bij Groningen hadden we de keus om rechtsaf te slaan en direct terug te varen naar Friesland.

Of linksaf te gaan en de stad rond te varen.

Ook iets wat op het water anders werkt dan met bijvoorbeeld een auto, je moet gedegen rekening houden met bruggen en sluizen. Groningen heeft daar een aanzienlijk aantal van maar de reis verliep voorspoedig en de stad lag aan onze voeten.
Na een mooi tochtje rond de stad hebben we plek gevonden in de Reitdiephaven.
Toen we in de voorbereiding deze route uitgezet hebben was het volgende traject het grootste bezwaar.

Aangenaam verrast

Van Starkenborgkanaal

Terug naar Friesland voert de route over het Van Starkenborgkanaal en het Prinsesmargrietkanaal, leek ons op voorhand niet echt mooi.

We zijn aangenaam verrast.
Ook al is het feitelijk een behoorlijke rechttoe rechtaan kanaal, het was helemaal niet vervelend om dit stuk te varen. Hefbruggen en draaibruggen in plaats van openslaande bruggen en voor we het wisten werden de plaatsnaambordjes alweer in het Fries geschreven.Via het Bergumermeer, de wijde Ee en het Princenhof bereikten we ons doel van die dag, de Doekesleat aan de Rengerspolle.

Leuke overnachtingplaatsen

Al veel gezien

Het voordeel van zo langzamerhand wat bekend worden met de watertjes van Friesland.

Je kent de leuke overnachtingplaatsen.

Ondertussen zat de week er al weer bijna op, maar wat hadden we al veel gezien.
De laatste volle vaardag sluit deze prachtige route in stijl af.
Vanaf onze overnachtingplek zijn we linksaf geslagen richting Nes en Akkrum, het dorp van de broertjes Anker. Daar hebben we nog even water getankt en wat laatste boodschappen gedaan.
Vanaf Akkrum voeren we onder langs naar de Goinggarijpstermaer, door de Noorder Oudeweg, om uit te komen op de Langweerderwielen. De namen zijn haast net zo mooi als de route. Tot slot het Tjeukermeer over om zo aan te komen bij Echtenerbrug. Prima route, helaas de laatste deze vakantie.

Een echt team

Een hele fijne week

Ik kan niet anders zeggen dan dat we een hele fijne week hebben gehad.

Het lijkt al heel lang geleden dat we wegvoeren in tegenovergestelde richting om onze eerste overnachtingplek te zoeken.
We zijn ondertussen een echt team geworden met aanleggen en zo. De bemanning verdeelt de taken als stootwillen uit en lijntje voor lijntje achter alsof ze er voor geleerd hebben.

Naar de thuishaven

De laatste meters

Op vrijdag hebben we de laatste meters naar de thuishaven afgelegd en de Novia weer aan haar steiger gelegd.

Nadat we onze spullen van boord hadden gehaald en de formaliteiten waren afgehandeld hebben we nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de andere boten te bekijken.

We hebben nu twee boten van Yachts4U gehad en er zijn er nog veel meer.
Vorig najaar hadden we samen met een ander stel de Elisa mee en dit voorjaar dus met ons tijdelijk uitgebreide gezin de Novia.
We ontdekken en leren hoe we een boot graag gebruiken en wat we er dus handig en prettig aan vinden.
Met die ogen hebben we de andere boten even onder de loep genomen.
Wel of geen dinette is een voorbeeld, maar ook ruimte op het achterdek telt zeker mee.
Met name met de biminitop die de boten nu hebben is het daar al snel goed vertoeven.
Ik noemde ons goede voornemen om dit jaar 4 keer op vakantie te gaan al.
Twee hebben we dit jaar al gehad en de zomervakantie is al geboekt, we moeten dus nog wat bedenken voor het najaar, wie weet..............

Reisverslag van de Familie Feenstra

Routebeschrijving naar Yachts for You

Elf?

Harlingen aan zee: 1 dag van de huurboot af

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
Geen vaarervaring?
Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!