Vrijdag: Al 10 jaar, elk jaar een boot gehuurd!

Reisverslag van een vaarvakantie:
"Al zeker 10 jaar op stap met Yachts4U"

Vaarvakantie van Monica en Theo met de Amora.

Deze week komen we er achter dat we zeker al 10 jaar een boot huren bij Yachts4U. Een zoektocht naar een goede bootverhuurder destijds bracht ons op het spoor van Song Chen, zijn vloot en zijn mensen.
Nog nooit hebben we er een dag spijt van gehad, altijd hebben we genoten van de service, de mooie boten, de prettige prijsstelling en het prachtige vaargebied ten noorden en ten zuiden van de thuishaven van Yachts4U.

Wat een heerlijk schip
De boot voor deze week is de Amora, eind vorig jaar toegevoegd aan de vloot. Wat een heerlijk schip! We zijn met twee echtparen, broers Theo en Ruud en hun vrouwen Monique en Monica. Twee ruime slaapkamers, ieder eigen sanitair en veel ruimte op achterdek en binnen in de salon. Een heel prettig gegeven in dit rare jaar van Corona en de daarbij horende voorzichtigheid.

We kunnen op tijd op de boot, dus na onze boodschappen gedaan te hebben bij de Spar in Echtenerbrug laden we onze spullen over. Song komt ons tegemoet en we constateren (zoals bijna elk jaar) opnieuw dat we een prima week uitgekozen hebben. De weersverwachting is fantastisch!

Op weg naar Overijssel
We varen halverwege de middag de haven uit en gaan op weg naar Overijssel, wat dit jaar ons reisdoel is. De eerste stop zal in de buurt van Ossenzijl zijn. Net een mooi stukje om weer even te wennen aan de boot en aan het heerlijk trage levenstempo. Zalig!

De Weerribben
Potje koken, bedden dekken, spullen uitpakken, terwijl de mannen varen is de boot aan kant en zijn we klaar voor een fijne week. We hebben aangelegd in het Kanaal Steenwijk-Ossenzijl en overnachten dus aan de rand van de Weerribben. In het avondlicht worden we verrast door zwerven zwaluwen die water komen drinken en insecten vangen.

Een van de Overijsselse Hanzesteden

Zaterdag: Varen naar Hasselt

De enige wat mindere dag qua weer. We moeten, al is het maar even, onze regenjasjes aan. Het reisdoel vandaag is Hasselt.
Via Giethoorn, het Kanaal Beukers-Steenwijk, de Beulakerwijde en een stukje Zwarte Water varen we er naar toe. We hebben daar nog niet eerder aangelegd, dus een verrassing.

Overijsselse Hanzestad
Een van de Overijsselse Hanzesteden, de eerste die we deze week zullen zien. Een leuke plaats, waar we even lekker in rondwandelen. Met mooie straatjes en grachtjes en goed bewaard gebleven kalkovens. De haven (De Molenwaard) is prima en op redelijke loopafstand van Hasselt zelf.
(klik op de foto's voor een vergroting)

We maken een leuke stadswandeling

Zondag: Heerlijk eten met uitzicht op het water

Het is nog wat frisjes maar de zon schijnt alweer.

We varen verder over het Zwarte Water richting Zwolle. Ook een Hanzestad natuurlijk. Het is een paar jaar geleden dat we er voor het laatst waren en wat heeft de stad een face-lift gehad!

Stadswandeling
Aanlegplaatsen in het centrum, mooie (ver)nieuwbouw, een groot stadsstrand, veel gezelligheid. Alles Coronaproof, maar de stad bruist. We maken een leuke stadswandeling en nemen ons voor nog eens terug te komen en dan bijvoorbeeld ook naar Museum de Fundatie te gaan. Nu zit dat er niet in.
We gaan heerlijk eten in Brasserie de Hofvlietvilla, met uitzicht over het water.
(klik op de foto's voor een vergroting)

De boot voelt ook heel betrouwbaar

Maandag en Dinsdag:
Geen angst meer voor drukke vaarwegen

Vandaag is Kampen het doel van onze route. We varen een heel stuk over de IJssel. Normaal zijn we daar niet zulke voorstanders van, de beroepsvaart is echt wel iets om rekening mee te houden en we varen graag rustig. Maar het weer is goed en de boot voelt ook heel betrouwbaar. En zo is ook deze ervaring weer een hele positieve. Voortaan geen angst meer voor drukke vaarwegen, al blijft het prettig als het weer meewerkt.

Het beeld van de Kampense vis
We hebben al eens eerder hier gelegen, bij de steur, het beeld van de Kampense vis, bij de brug met de “gouden wielen”. Nu willen we graag in de haven voor elektra en om iets dichter bij de stad te zitten. Kampen is leuk, het is niet verrassend dat ook dit een Hanzestad is.
Aan de Nieuwe Toren hangt nog de traditionele koe, symbool van zomerfestiviteiten in de stad. Morgen zal hij trouwens weg zijn.

30 graden!!
Het weer is inmiddels geweldig, met temperaturen die de 30 graden naderen, dus het fijne grote achterdek wordt volop benut.
De Bovenhaven, waar we een plekje hebben gevonden, is een wat kleinere maar goed voorziene haven, gerund door een aantal enthousiaste vrijwilligers. We blijven hier een dagje langer omdat we even een arts willen raadplegen maar dat is geen straf. We wandelen ook nog wat in het centrum en zijn ook hier blij verrast. Mooie plekjes, parkjes, prachtige woningen en lieflijke kleine straatjes.
Ook Kampen is de moeite waard!
(klik op de foto's voor een vergroting)

Op de boot is het ook genieten

Woensdag: door het Scheepvaartgat

We varen weer verder, over de IJssel, het Ganzendiep en de Goot (wat een mooi stuk is!), naar het Zwarte Meer.

Daar moeten we uiterst stuurboord aanhouden, door het Scheepvaartgat. Want hoewel het een heel groot water is, is het Zwarte Meer heel erg ondiep! Soms hadden we maar een 10 à 20 centimeter onder de boot! Best wel heel spannend!
Daarna varen we langs Vollenhove naar Blokzijl. Altijd een gezellige drukte daar. Het plaatsje ligt mooi rondom de Havenkolk, we wachten even tot we aan de beurt zijn voor de sluis. Het is gewoon een toeristische attractie, zeker bij mooi weer volgt iedereen vanaf de terrassen de verrichtingen van de al of niet ervaren schippers die manoeuvreren op aanwijzingen van de sluiswachter om zoveel mogelijk boten in de sluis te laten passen. Vooral in het hoogseizoen geen overbodige luxe!

Muggenbeet
In de buurt van Muggenbeet leggen we de boot aan de kant bij een grasveldje. Nou ja, gras... het is net gemaaid en nu meer een stoppelveldje. Maar de zon schijnt en op de boot is het ook genieten van een goede borrel en snacks als voorbereiding op een eenvoudige maar lekkere zelf klaargemaakte maaltijd.

"Paardje rijden”
‘s Avonds spelen we regelmatig een spelletje “Paardje rijden”, een eenvoudig te begrijpen kaartspel waar desondanks vaak de kreet “Gullie kunt nie kaarte!” met Tilburgse tongval uitgesproken, door de boot geroepen wordt. Een traditie die we er heel graag in houden.
(klik op de foto's voor een vergroting)

De zon is nog steeds onze begeleider

Donderdag: Wat is ons land vanaf het water toch prachtig

Onze laatste vaardag alweer.

Muggenbeet
    Zwanengevecht (2) ter verdediging van de jongen
  • Zwanengevecht (1) ter verdediging van de jongen.jpg
    Zwanengevecht ter verdediging van de jongen
    Zwanenvlucht
    Reiger in volle vlucht
    Langs de Kalenbergergracht
    Ook hier pracht zonsondergang
    Koperen ploert, onze vriend deze week!
    Avondlicht
    De laatste loodjes
    Na de teruggave van de boot altijd even afsluiten bij de Dikke Tut!

Vanavond leggen we de boot alvast in de haven. We varen heel rustig en genieten met volle teugen van de Kalenberger Gracht, de lieflijke huizen, het kilometerslange fietspad erlangs en de rust, die zo in het najaar heel weldadig is.
    In de zomer is het er vast heel druk. Maar nu is het rustig en hebben we alle tijd om te genieten. Het waait wel wat harder, maar de zon is nog steeds onze begeleider op dit mooie stuk.
    Wat is Nederland toch een prachtig land met allerlei bijzondere plekjes

Wat meer teruggekeerde boten
    Via Ossenzijl varen we naar Echtenerbrug waar we aftanken. In onze thuishaven liggen al wat meer teruggekeerde boten. Iedereen is druk met uitladen en opruimen, net als wij. Morgenochtend dragen we de boot weer over en hebben we weer een fantastische week gehad!
    (klik op de foto's voor een vergroting)

Song komt even langs met goed nieuws

Vrijdag: Goed nieuws, volgend jaar weer

Terwijl we onze spullen overladen in de auto’s komt Song even langs met goed nieuws!
    We willen volgend jaar weer op stap, liefst met deze boot, die ons erg goed is bevallen. Het leek erop dat dat niet mogelijk was, door Corona zijn veel reserveringen doorgeschoven en was er geen ruimte in de periode die wij graag willen. Maar er is een annulering en de boot kan voor ons voor volgend jaar weer vastgelegd worden!
    Fantastisch! Een fijn einde aan een heerlijke vaarweek.
    Op naar volgend jaar!

Scheeptermen: onze varen wiki

Ook interessant:

Boot huren in Friesland
    Tips

Wat is een VVV? Een Vaar-Vis-Vakantie!

Hallo

Wij heten u van harte welkom op het water

Elf?

Vaartocht naar Bolsward: "zegt het voort"

Eén dag vakantie op het water staat gelijk aan twee dagen vakantie op land

Yachts for You!

Om met onze boten te varen is geen vaarbewijs nodig!
    Geen vaarervaring?
    Leer varen bij de start van uw huurperiode en ontdek ons land vanaf het water!